la ilahaillallah

la ilahaillallah

Saturday, December 3, 2011

Makna أَشْهَدُ أَنّ مُحَمّدً رّسُولُ الله



Setelah kita membincangkan mengenai syahadah yang pertama, maka perlu juga difahami akan syahadah yang kedua kerana tidak sah Islam seseorang melainkan dia menyebut dua kalimah syahadah ini. Makna syahadah yang kedua أشهد أن محمد رسول الله (aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah) adalah : 

 أَشْهَدُ: aku bersaksi iaitu aku tahu, aku yakin dengan hatiku(aku membenarkan dan aku meredhai  dalam hatiku) dan aku menyebut dengan lidahku

أَنّ مُحَمّدً رّسُولُ الله : bahawa Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim bin Abdi Manaf dari qabilah Quraisy adalah hamba Allah dan utusanNya kepada sekalian manusia dan jin.
Maka beriman dengan kerasulan Sayyiduna Muhammad adalah asas bagi makna syahadah yang kedua. Ayah nabi bernama Abdullah bin Abdul Muthalib dari bani Hasyim,  Ibunya bernama Aminah binti Wahb dari bani Zahrah dan kedua-duanya dari qabilah arab yang paling mulia iaitu qabilah quraisy. 

Diikuti dengan syahadah yang kedua ini wajib juga mengetahui bahawa Nabi Muhammad    dilahirkan di Makkah iaitu di Suq Al-lail pada bulan Rabi’ul Awwal tahun gajah dan diturunkan kepadanya wahyu ketika berumur 40 tahun yang melantiknya sebagai Nabi  di gua Hira’ iaitu di Makkah dan Nabi menetap di sana. Kemudian Nabi berhijrah ke Madinah Munawwarah dengan suruhan Allah dan wafat ketika berumur 63 tahun di bilik isterinya Sayyidatuna Aisyah iaitu di Madinah dan  dikebumikan di tempat yang sama. Nabi berdakwah di Makkah selama 13 tahun dan di Madinah selama 10 tahun. 

Wajib juga mengimani bahwa sesungguhnya Nabi Muhammad adalah orang yang benar pada sekalian perkara yang disampaikannya dari Allah dan tidak pernah tersalah dalam perkara ini sama sekali sama ada daripada cerita umat sebelum kita ataupun daripada perkara halal dan haram ataupun berita tentang perkara yang akan datang. Dan daripada perkara yang Nabi sampaikan dari Allah adalah tentang perkara sami'yat yang insya Allah kita akan bincangkan pada masa akan datang.   
و الله أعلم و أحكم

No comments:

Post a Comment