la ilahaillallah

la ilahaillallah

Saturday, November 19, 2011

Golongan yang Selamat

Aqidah yang selamat adalah aqidah Ahli Sunnah wal Jama'ah iaitu mereka yang mengikuti aqidah Nabi Muhammad dan para sahabat Nabi yang mulia. Mereka yang berpegang dengan aqidah Ahli Sunnah wal Jama'ah kini terkenal dengan jolokan Asya'irah dan Maturidiah. Golongan Asya'irah adalah mereka yang mengikuti susunan aqidah al-Imam Abu Hasan Al-Asy'ari dan golongan Maturidiah adalah mereka yang mengikuti susunan aqidah al-Imam Abu Mansur Al-Maturidi. Tersebut di dalam kitab إِتحَافُ سَادَةِ المُتَّقِين (Syarah bagi Ihya Ulumuddin karangan al-Imam al-Ghazali) karangan al-Imam al-Hafiz al-Lughawi Murtadha az-Zabidi (W. 1205 H) pada jilid 2 halaman 6:
إِذَا أُطْلِقَ أَهْلُ السُّنَّةِ والجماعة فَالمُرَادُ بِهِم الْأَشَاعِرَةُ وَالمَاتُرِيدِيَّة 
ertinya: Apabila disebut Ahli Sunnah maka yang dimaksudkan dengan mereka ialah Asya'irah dan Maturidiah.

Majoriti ulama' sama ada Ahli Tafsir, Ahli Hadis, Ahli Fiqh, Ahli Tasawwuf, Ahli Bahasa dan Ahli Sejarah sejak kurun 4 hijrah sehingga kini berpegang dengan aqidah Asya'irah atau Maturidiah dan yang selari dengan keduanya. Maka sesuailah untuk dikatakan bahawa golongan Asya'irah dan Maturidiah adalah majoriti ummat Islam dan merupakan golongan yang selamat sebagaimana yang dikhabarkan oleh Nabi  dari hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban yang maksudnya "Akan terpecah ummat ini kepada 73 golongan,kesemua mereka dalam neraka kecuali satu" ditanya Nabi "siapakah mereka itu?" Maka bersabda Nabi "Mereka adalah majoriti" 

Aqidah Ahli Sunnah wal Jama'ah berdiri atas dua asas utama:
1) I'tiqad iaitu percaya bahawa Allah adalah pencipta setiap sesuatu dan tiada pencipta selain Allah
2) I'tiqad bahawa Allah tidak sama dengan makhluk ciptaan-Nya

Asas yang pertama berdasarkan Firman Allah ta'ala:
وخلق كل شيء
Maksudnya: Dialah Allah yang menciptakan setiap sesuatu.
Perkataan "sesuatu" dari ayat ini merangkumi makhluk dan perbuatan makhluk. Maka, diri makhluk diciptakan oleh Allah, begitu juga perbuatan makhluk dari diamnya dan bergeraknya, diciptakan oleh Allah.

Adapun asas yang kedua berdasarkan firman Allah ta'ala:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء
Maksudnya: tiada sesuatupun yang sama denganNya.

Maka fahamlah dari ayat ini bahawa Allah tidak sama dengan makhluk ciptaan-Nya. Tidaklah Dia berjisim, sama ada jisim yang boleh dipegang dengan tangan seperti batu, kayu dan manusia ataupun jisim yang tidak boleh dipegang dengan tangan seperti cahaya, ruh dan angin. Tidaklah juga Dia berbentuk, bersaiz,berarah, bertempat dan bermasa kerana ini semua adalah sifat makhluk dan Allah ta'ala tidak sama dengan makhluk ciptaannya. Allah ta'ala yang menciptakan cahaya, tidaklah Dia menyerupai cahaya, Dia yang menciptakan kegelapan maka tidaklah Dia menyerupai kegelapan, Dia yang menciptakan manusia, jin, haiwan dan sekalian makhluk dan tidaklah Dia sama dengan makhluk ciptaan-Nya. Maha suci Allah dari menyerupai ciptaanNya. Jika datang dalam pemikiran yang menggambarkan Allah seperti sekian atau sekian,  maka berpeganglah dengan perkataan yang telah diajarkan oleh para ulama' iaitu
"Apa sahaja yang tergambar di fikiranmu, Allah tidak seperti itu"

Antara perkara yang terkandung dari asas yang kedua adalah menyucikan Allah ta'alah dari bertempat dan berarah kerana jika ada bagi Allah itu bertempat pastinya ada bagi Allah itu persamaan, luas, panjang, lebar dan kedalaman, dan yang bersifat sebegini adalah baharu,berhajat kepada yang menetapkannya dengan  panjang,lebar dan kedalaman. Tempat adalah makhluk ciptaan Allah. Allah telah pun wujud pada azal sebelum Dia menciptakan tempat, tanpa bertempat, dan setelah Dia menciptakan tempat, Dia tidak berubah kepada bertempat kerana berubah daripada satu keadaan kepada satu keadaan adalah sifat makhluk dan  Allah maha suci daripada menyerupai maklukNya.

Inilah aqidah Islam yang sebenar iaitu berkeyakian bahawa Allah ada tanpa tempat,bukan di satu tempat , bukan di langit dan bukan di bumi, bukan juga dimana-mana tempat atau tidak tahu dimana tempat. Telah bersabda Nabi Muhammad:

أَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْء وَأَنتَ البَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْء
maksudnya: Engkau yang Zhahir(jelas kewujudan Kau dengan adanya ciptaan ini) maka tiada di atas Kau sesuautpun, dan Engkau yang Bathin(yang tidak boleh digambarkan oleh fikiran) maka tiada di bawah Kau sesuatupun.

Telah berkata Al-Hafiz Ahmad bin Al-Husain Al-Baihaqi (w. 458H) dalam kitabnya أَلأَسْماَءُ وَالصِّفَات  :
Telah berdalil sebahagian golongan kami(Asya'irah dan Syafi'iah) dengan hadis ini atas menafikan tempat bagi Allah ta'ala, maka sesungguhnya apabila tidak ada di atasNya sesuatu dan tiada dibawahNya sesuatu, tidaklah Dia bertempat.  

Dan sabda Nabi lagi:

كَانَ اللهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ   رواه البخاري
Maksudnya: Allah ada pada azal(tidak bermula) dan tiada sesuatupun selainNya pada azal

Telah berkata Imam Al-Baihaqi dalam kitabnya الإعتقاد  dalam menjelaskan makna hadis ini : menjadi dalil bahawa sesungguhnya tidak ada sesuatu selainNya(pada azal), tiada air, tiada 'Arasy dan tiada keduanya, dan tiada semua yang lain-lain. 

Dalil-dalil di atas sangat jelas menyatakan bahawa Allah ta'ala maha suci dari bertempat. Telah berkata Saiduna 'Ali bin Abi Thalib radhiyallhu 'anhu :


"كَانَ اللهُ وَلاَ مَكَان وَهُوَ الآنَ عَلَى مَا كَانَ" اه. أي أن الله تعالى موجود بلا مكان.
 رواه أبو منصور البغدادي في كتاب (الفرق بين الفراق)

Maksudnya: Allah ada pada azal dan tidak bertempat dan Dia kini (selepas menciptakan tempat) kekal wujudNya tanpa bertempat.  iaitu sesungguhnya Allah ada tanpa tempat.

Telah berkata Imam Syafi'e radhiyallhu 'anhu(w. 204H):

 "َإِنَّه تَعَالَى كَانَ وَلاَ مَكَان فَخَلَقَ الْمَكَانَ وَهُوَ عَلَى صِفَةٍ الأَزَلِيَّةِ كَمَا كَانَ قَبْل خَلْقِهِ المَكَان لاَ يَجُوزُ عَلَيهِ التَّغَيُّرُ  فِي ذَاتِهِ وَلاَ التَّبْدِيل فِي صِفَاتِهِ" اه. نقله 
عنه الزبيدي في كتابه (إتحاف السادة المتقين


Maksudnya: Sesungguhnya Allah ta'ala ada pada azal(tanpa permulaan) dan tiada tempat, kemudian Dia telah menciptakan tempat dan Dia kekal atas sifat azaliyah sebagaimana Dia ada pada azal sebelum Dia menciptakan tempat, mustahil (pada akal) ke atasNya berlaku perubahan pada zatNya dan mustahil juga berlaku pertukaran pada sifatNya.


Dan telah berkata Sayyiduna Ahmad Ar-Rifa'i rahimahullah (w. 577H):


ٍغَايَةُ المَعْرِفَةِ بِاللهِ الإِيقَانُ بِوُجُودِهِ تَعَالَى بِلاَ كَيْفٍ وَلاَ مَكَان   
Maksudnya: Setinggi-tinggi mengenal Allah adalah yakin dengan kewujudanNya ta'ala dengan   tidak berbentuk dan tanpa tempat

Maka hendaklah kita berpegang dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah agar kita tergolong dalam golongan yang selamat. Dan janganlah seseorang itu beraqidah selain daripada aqidah ini seperti beri'tiqad bahawasanya makhluk ini menciptakan perbuatan mereka atau beri'tiqad Allah ada di langit, atau di atas 'arasy atau di mana-mana. Barangsiapa yang beraqidah dengan aqidah yang songsang ini,terkeluarlah dia dari wilayah Islam dan hendaklah dia kembali kepada Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah. Semoga Allah memberikan kita kefahaman dalam agama dan diberikan kekuatan dalam menuntut ilmu dan mengamalkannya.والله أعلم و أحكم


No comments:

Post a Comment